Voeten verzorgen: de beste tips voor mooie gladde voeten


Onze voeten slepen ons door duizenden stappen per dag. Toch proppen we ze in puntige pumps, stampen ze op de stoep en zorgen we er vaak voor dat ze het laatst blijven als het gaat om zelfzorg.

Uit een onderzoek uit 2014 blijkt dat 8 van de 10 Amerikanen een voetprobleem hebben gehad – gedefinieerd als alles van een ingegroeide teennagel tot chronische voetpijn. En afhankelijk van hoe lang dat voetprobleem aanhoudt, kan het mogelijk van invloed zijn op iemands algehele kwaliteit van leven en gezondheid. Als je voetpijn of zelfs een lichte huidirritatie hebt, is de kans groter dat je bijvoorbeeld aan lichaamsbeweging onttrekt.

In wezen, als je voeten achterblijven, doe jij dat ook.

“Ze houden ons ambulant”, zegt podotherapeut Michael J. Trepal, de vice-president voor academische zaken en decaan van het New York College of Podiatric Medicine. “Mensen die zich niet kunnen bewegen, lijden aan tal van fysieke, psychologische en sociale aandoeningen als direct of indirect gevolg van voetdisfunctie.”

Zelfs als je bij je vrienden bekend staat als het hebben van sierlijke Assepoester-voeten, of de lange meid die gekscherend naar haar voeten verwijst als ski’s, is de gezondheid van de voeten van cruciaal belang. “Het is niet alleen hoe ze eruitzien, maar ook hoe ze werken die het belangrijkst zijn”, zegt Trepal.

Leer meer over de juiste zolen, hygiëne en andere levensstijlkeuzes om je voeten de steun te geven die ze je hebben gegeven.

 

0 eenvoudige manieren om uw voeten goed en pijnvrij te behandelen
Wees een goede vriend voor je voeten door deze schadelijke gewoonten te vermijden:

Voetgezondheid 101
Draag geen te strakke schoenen.
Deel geen schoenen.
Deel geen pedicurebenodigdheden met je vrienden.
Verberg verkleurde nagels niet met nagellak. Laat ze ademen en behandel het onderliggende probleem.
Scheer geen eelt.
Voer geen “DIY-operatie” uit op een ingegroeide nagel.
Probeer de Legs-Up-the-Wall yogahouding na een lange dag of een zware training.
Geef jezelf een voetmassage of boek een reflexologiesessie.
Rol een tennisbal onder je voeten.
Verzacht irritatie met een voetbad in azijn.
Als je je afvraagt ​​of sokken in bed oké zijn, voor de hygiëne of voor de algemene voetgezondheid, dan is hier het antwoord op je brandende vraag: Ja, het is oké om sokken in bed te dragen! “Ze zijn geen probleem, tenzij ze te strak en beklemmend zijn”, zegt Trepal over nachtelijke sokken. “Natuurlijk moeten ze dagelijks worden vervangen.” Maar houd er rekening mee dat chronisch koude tootsies een teken kunnen zijn van een onderliggende aandoening.

Zorg ervoor dat je schoenen een shoe-in zijn
Veel mensen hebben een voet die groter is dan de andere, en als dit voor jou geldt, denk er dan aan om je schoenen aan te passen aan je grotere voet. De pasvorm van de schoen staat voorop bij het kopen. Vertrouw niet op een mooi paar om uit te rekken of het idee om ze in huis te “inbreken”.

De American Orthopaedic Foot & Ankle Society heeft deze richtlijnen voor een goede pasvorm van de schoen:

Perfecte schoenpasvorm
De bal van je voet moet comfortabel in het breedste deel van de schoen passen.
Je moet voldoende diepte hebben zodat je tenen niet over de toppen wrijven.
Sta op met de schoenen aan en zorg dat er een centimeter (ongeveer de breedte van je vinger) tussen je langste teen en de voorkant van de schoen zit.
Loop rond in de schoenen en zorg ervoor dat je geen wrijving of uitglijden ervaart.
Als je je afvraagt ​​​​over recente schoenentrends, zegt Trepal dat stoffen kickers, zoals katoenen slip-ons of canvas sneakers, prima zijn. Draag ze gewoon niet voor hardlopen, wandelen of activiteiten waarvoor voetbescherming nodig is.

Wat betreft de minimalistische rage van hardloopschoenen, je wilt niet te snel schakelen. Deze schoenen zijn bedoeld om blootsvoets rennen na te bootsen door een voorvoetstoot aan te moedigen (de voorkant van de voet raakt het eerst de grond) in plaats van de hielslag die opgebouwde of gedempte schoenen aanmoedigen. Een recent onderzoek toont aan dat deze verandering van voetstoot sommige hardlopers efficiënter kan maken, maar een te snelle overgang van traditionele naar minimalistische schoenen kan kuit- of scheenbeenpijn veroorzaken.

Dingen om te doen
Gooi je gewone sneakers niet weg.
Maak een paar korte runs per week in minimalistische schoenen en kijk hoe je je aanpast.
Verhoog uw gebruik van minimalistische sneakers in de loop van de tijd.
Draag je hakken alsof ze miljoenen waard zijn – spaarzaam
We houden misschien van de manier waarop hakken onze benen verlengen en ons een krachtig gevoel geven, maar als we ze dragen, offeren we onze gezondheid op. 52 van de botten in het menselijk lichaam bevinden zich eigenlijk in onze voeten en enkels. Hoge hakken, die ons naar voren kantelen, veranderen de natuurlijke positie van de voet ten opzichte van de enkel.

Onderzoek toont aan dat dit een kettingreactie veroorzaakt door de benen en de onderrug, wat kan leiden tot chronische knie-, heup- of rugpijn. Als je niet bereid bent om afstand te doen van je hakken, kies dan verstandige schoenen en draag ze spaarzaam. “Als ze moeten worden gedragen”, zegt Trepal, “zoek dan een schoen met een zo breed mogelijke hiel om het contact tussen de schoen en de grond te vergroten.”

Inspecteer altijd uw schoenen
Het maakt niet uit wat voor soort schoenen er in je kast liggen, je moet ze regelmatig controleren op slijtage.

De checklist ‘goede schoenen’
1. Vervang uw hardloopschoenen elke 300 mijl.
Mooie platte schoenen of laarzen kunnen meestal worden gerepareerd, maar pas op voor scheuren aan de bovenkant, verzachting van de zolen en schade aan de tenen.
Controleer hoge hakken op dezelfde problemen, maar ook op blootliggende nagels, een indicatie dat u een nieuwe hiellift nodig heeft.
Controleer sandalen op losse of gebroken bandjes.
Repareer, recycle of gooi weg indien nodig.
Houd je voeten schoon en droog
Wat is de beste manier om een ​​ruwe huid en eelt aan te pakken?
We poetsen onze tanden en schrobben onze kuilen, maar we negeren vaak het teengedeelte van de hygiëne van top tot teen. Trepal merkt drie regels op: “Draag goed passende schoenen, was dagelijks en beperk de omstandigheden van overmatig vochtgehalte in schoenen.”

“Likdoorns en eeltplekken zijn gebieden met een verdikte huid als gevolg van abnormale druk of wrijving”, zegt Trepal. “Ze zijn niet het probleem, maar eerder het resultaat van een abnormale voetstructuur of -functie.”

Slechte schoenen veroorzaken
likdoorns
eelt
blaren
ingegroeide teennagels
andere bronnen van irritatie
Hij raadt het gebruik van een puimsteen en huidverzachters aan als de verharde huid je stoort. Maar Trepal raadt trendy voetpeelings of het verwijderen van eelt met eeltscheerapparaten niet aan. Doe dit nooit en laat uw pedicure dit ook niet doen. Dit kan ernstige schade aan uw voet veroorzaken, vooral als u diabetes of een slechte bloedsomloop heeft.

Maar onthoud dat het behandelen van het symptoom de onderliggende oorzaak niet zal oplossen. Ruwe en verdikte huid rond de voet ontstaat als gevolg van slechte schoenafwerking